A Real-Time Implementable NMPC Output Feedback for a Diesel Engine Air Path
Commande prédictive non linéaire avec retour de sortie implémentable en temps-réel pour un circuit d’air d’un moteur Diesel
1
GIPSA-Lab, Control Systems Dept., University of Grenoble, Domaine
Universitaire, 38400 Saint Martin d’Hères -
France
2
CNRS/Gipsa-Lab, Control Systems Dept., University of Grenoble,
Domaine Universitaire, 38400 Saint
Martin d’Hères -
France
3
Institute for Design and Control of Mechatronical Systems,
JKU Linz, Altenberger
Straβe 69 1-4040,
Linz,
Austria
e-mail: andre.murilo@ufpe.br - mazen.alamir@gipsa-lab.grenoble-inp.fr - peter_ortner@gmx.net
* Corresponding author
In this paper, an experimental validation of a parameterized Nonlinear Model Predictive Control (NMPC) scheme with a Moving Horizon Observer (MHO) is presented for a Diesel engine air path. The control design based on the parameterized approach leads to a low dimensional optimization problem which makes the proposed controller real-time implementable. An attractive feature of this control strategy lies in its compatibility with more elaborated and fully nonlinear models since it uses the model as a black box predictor.
Résumé
Dans cet article, une validation expérimentale d’un schéma de commande prédictive non linéaire (CPNL) paramétrique avec un observateur à horizon glissant a été proposé pour le circuit d’air d’un moteur Diesel. La stratégie de commande basée sur l’approche paramétrique à faible dimension s’est montrée implémentable en temps réel et peut être utilisée aussi en tant qu’une solution du type boîte noire indépendamment de la structure du modèle non linéaire.
© 2011, IFP Energies nouvelles