Certain Relationships between Chemical Composition and Properties of Petroleum Asphalts from Different Origin
Des relations entre la composition chimique et les propriétés de bitumes d'originesdifférentes
Department of Chemical Engineering, University of Lagos, Lagos 101017 - Nigeria, email: layioyekunle@yahoo.com
Asphalts are classified according to three most commonly measured properties: ductility, penetration and the ring and ball softening point. The present study shows through many examples that these physical characteristics are not discriminating enough. It was revealed that the chemical composition sheds more light on the physical properties of the various grades of asphalt. There were significant differences between the chemical composition of asphalts having the same softening point and from the same origin. Increase in ductility has been accounted for by the high content of resins while lower penetration is due to high asphaltene content. The correlation of two asphalt indices with the composition shows that the Gaestel index (IC) proves to be a more adequate quality parameter than the asphaltene index (IA) for the characterization of asphalts. Both indices can be comparatively used to distinguish between asphalts of narrow softening point ranges.
Résumé
Les bitumes sont habituellement classés selon trois propriétés physiques : ductilité, pénétration et point de ramollissement. L'étude présentée ici démontre à travers plusieurs exemples que ces traits physiques ne sont pas assez distinctifs. Il a été découvert que la composition chimique apporte davantage d'enseignements sur les différentes propriétés physiques des bitumes. On note des différences remarquables entre la composition chimique de bitumes de même point de ramollissement et de même origine. Une plus grande ductilité provient d'une plus forte teneur en résines alors qu'une pénétration moindre est la conséquence d'une plus grande teneur en asphaltènes. La corrélation de deux indices et de la composition de bitumes révèle que l'indice Gaestël (1c) est un meilleur paramètre de caractérisation de bitumes que l'indice d'asphaltène (1A). Ces deux indices peuvent être utilisés comparativement pour distinguer des bitumes ayant des points de ramollissement voisins.
© IFP, 2006