Multi Response Optimization of NOx Emission of a Stationary Diesel Engine Fuelled with Crude Rice Bran Oil Methyl Ester
Optimisation à réponses multiples de l’émission de NOx d’un moteur Diesel stationnaire alimenté par de l’ester méthylique d’huile de riz brut
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Department of Automobile Engineering, Sri Venkateswara College of Engineering, Post Bag No.3, Pennalur, Sriperumbudur, Chennai, Tamilnadu - India
2
ICE Division, Department of Mechanical Engineering, College of
Engineering, Anna University, Chennai, Tamilnadu
- India
3
Rajalakshmi Engineering College, Thandalam, Chennai,
Tamilnadu -
India
e-mail : saran@svce.ac.in - idhayapriyan@yahoo.co.in - nagarajan1963@annauniv.edu - ssampath_44@yahoo.com
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Corresponding author
In the present work, an attempt was made to reduce the NOx emission of crude rice bran oil methyl ester without any considerable increase in smoke density, when used as a fuel in a stationary CI engine. Three factors namely, fuel injection timing, Exhaust Gas Recirculation (EGR) and fuel injection pressure were chosen and their combined effect in controlling the NOx emission of a stationary Diesel engine fuelled with crude rice bran oil methyl ester was investigated. Three levels were chosen in each factor and NOx emission, smoke density and brake thermal efficiency were taken as the response variables. Experiments were designed by employing design of experiments method and Taguchi’s L9 orthogonal array was used to conduct the engine tests with different levels of the chosen factors. Multi Response Signal-to-Noise ratio (MRSN) was calculated for the response variables and the optimum combination level of factors was obtained simultaneously using Taguchi’s parametric design. Confirmation experiment was conducted for the obtained optimum combination level of factors and the results were compared with normal operating conditions and significant improvement was observed in the response variables.
Résumé
Dans la présente étude, il a été tenté de réduire les émissions de NOx de l'ester méthylique d'huile de riz brut sans accroissement considérable de la densité de fumée lorsqu'il est utilisé comme carburant dans un moteur stationnaire à allumage par compression. Trois facteurs, à savoir le calage d'injection de carburant, le pourcentage de recirculation des gaz d'échappement (EGR ; Exhaust Gas Recirculation) et la pression d'injection de carburant ont été choisis, et leur effet combiné a été examiné en matière de maîtrise des émissions de NOx d'un moteur Diesel stationnaire alimenté avec de l'ester méthylique d'huile de riz brut. Trois niveaux ont été choisis pour chaque facteur et les émissions de NOx, la densité de fumée ainsi que le rendement thermique au frein ont été retenus en tant que variables de réponse. Les expériences ont été conçues en employant la méthode des plans d'expériences et la table orthogonale L9 de Taguchi a été utilisée pour conduire les essais moteurs selon différents niveaux des facteurs choisis. Le Rapport Signal-Bruit de Réponses Multiples (RSBRM) a été calculé pour les variables de réponse et le niveau de combinaison optimum des facteurs a été obtenu en utilisant simultanément la conception paramétrique de Taguchi. Une expérience de confirmation a été menée pour le niveau de combinaison optimum des facteurs, puis les résultats ont été comparés avec les conditions de fonctionnement normal et une amélioration significative des variables de réponse a été observée.
© 2012, IFP Energies nouvelles