Cfd Engine Applications At Fiat Research Centre
Applications de la modélisation 3D au FIAT Research Centre
Fiat Research Centre
Corresponding author: m. lisbona@crf. it
The CFD (computer fluid dynamic) simulation of the complete engine cycle of the 2400 cm3 JTD 10 V engine for the Alfa Romeo 156 is presented. The intake stroke analysis has followed a procedure usually applied at CRF for gasoline engines. Spray and combustion analysis at the selected operating condition of 3500 tr/min and 13 bar BMEP (brake mean effective pressure) has given results in fair agreement with the experimental data, but revealed the need of more accurate models for the initial phase of combustion. Finally, the simulation of the exhaust phase has required great care in the set-up of the initial field and boundary conditions. Flow field characteristics are discussed at two crank angles, corresponding to peak values of the exhaust mass flow rate.
Résumé
Cet article présente la simulation 3D du cycle complet du moteur 2400 cm3 JTD 10 V de l'Alfa Romeo 156. L'analyse de la phase d'admission a suivi une procédure habituellement utilisée pour les moteurs à essence. L'analyse du spray et de la combustion au régime choisi de 3500 tr/min et 13 bar de PMI se compare raisonnablement aux essais, mais indique qu'une meilleure description de la phase initiale de la combustion est nécessaire. La simulation de la phase d'échappement a requis une grande attention quant à la spécification du champ initial et des conditions aux limites. On étudie ici les caractéristiques de l'écoulement à deux instants de cycles correspondant à des maxima de débits à l'échappement.
© IFP, 1999